No hi ha aules, tal com es coneixen tradicionalment, ni pissarres ni pupitres. A les escoles sueques Vittra els alumnes circulen lliurement i qualsevol lloc del centre és bo per aprendre, amb professors o amb altres companys. De vegades a les escales, altres sobre coixins o tombats a terra. Aquests centres han revolucionat la manera deducar, aprendre i ensenyar amb nous conceptes sobre lespai i el temps. Els estudiants aprenen al seu ritme en un model diferent i profundament innovador, sense classes i sense horaris rígids.
Vittra és una empresa que gestiona 27 centres educatius de preescolar (1 a 6 anys) i escoles (de 6 a 16) a Estocolm ia la zona sud d'aquesta ciutat.
Els pilars de la innovació
Les escoles Vittra van néixer fa vint anys plantejant ja veritables reptes educatius. Per exemple, en aquests centres, la tecnologia és fonamental per a l'aprenentatge; l'aprenentatge es fa a través de la pròpia experiència i en contacte continu amb la vida quotidiana; el model es basa en el bilingüisme i les aules se suprimeixen deixant pas a nous conceptes de l'espai.
«La idea de l?espai obert en lloc de l?aula tancada (que també s?utilitza quan es considera apropiat) és donar la possibilitat a professors i alumnes de cooperar a la feina. L'aprenentatge és un procés que sol tenir lloc quan es treballa, es conversa i es debat amb els docents o altres companys. El propòsit és crear un espai on els nostres alumnes estiguin sempre acompanyats per un o diversos professors», expliquen des de les escoles Vittra.
L´espai s´organitza al voltant d´una plaça central oberta
Aquest nou concepte d'espais oberts dóna peu a una organització escolar molt diferent de la que estem acostumats. Els alumnes es divideixen per equips: preescolar i grups escolars de 6 a 9 anys, de 10 a 12 i de 13 a 16. Cada grup ocupa una part de ledifici. L´espai s´organitza al voltant d´una plaça central oberta envoltada per aules. Les divisions entre aquests espais són de vidre per crear la sensació dobertura i transparència. Les classes es poden fer a les aules, a la plaça central oberta... depenent del grup, del tema o de l'assignatura.
El temps que es dedica a les classes és un altre dels conceptes revolucionaris a les escoles Vittra. Les classes duren uns 120 minuts per donar temps als alumnes a arrencar el tema, fer les tasques i acabar-les al seu propi ritme. De vegades duren 60 minuts. Tot depèn de la matèria i ledat de lalumne.
Un pla individualitzat
Cada alumne té el que s'ha anomenat “llibre Vittra”, un pla de desenvolupament individual on s'avalua el seu currículum acadèmic i els èxits aconseguits per cada estudiant. A través d'internet, pares i fills coneixen i segueixen el treball de l'alumne a l'escola, les avaluacions, els ritmes o les necessitats de suport.
El docent té la funció de guiar l'alumne i motivar-lo
El paper del mestre també fa un gran gir en aquestes escoles. El docent no imparteix classes a alumnes asseguts a pupitres entre quatre parets. Per contra, la funció del professor és guiar i motivar l'alumne. Cada docent és responsable d‟un grup d‟entre 20 i 20 estudiants i imparteix entre una i tres assignatures.
Quan conclouen l'ensenyament obligatori fins als 16 anys, els nois són "responsables del seu propi aprenentatge", afirmen els responsables de Vittra. "Són capaços d'aprendre a aprendre, de trobar informació, de resoldre problemes i de reflexionar sobre el seu aprenentatge", asseguren. Els grans pilars per al futur.
Les sis promeses de Vittra
1. Descobrir el mètode que s'ajusti millor a cada alumne: Els nens juguen i aprenen de la manera més adequada a les necessitats, curiositat i inclinacions.
2. Aprendre a partir de l'experiència: Així se'n reforça la motivació i se n'inspira la creativitat.
3. Comprendre el seu propi aprenentatge: Els alumnes disposen d'eines per adquirir nous coneixements i aprofundir en la comprensió de «com aprenc», cosa que els capacita per aprendre de manera més fàcil i eficaç en el futur.
4. Tenir confiança en els alumnes i les seves aptituds: Els estudiants adquireixen més consciència de si mateixos, del seu potencial i de la seva fortalesa. De manera que s'enfronten de gust als reptes.
5. Desenvolupar la capacitat de comunicació i d'interactuar amb altres: Els alumnes entenen les necessitats i els interessos dels altres.
6. Fer-se amb els mitjans necessaris per estudiar i treballar en un entorn internacional: Els alumnes desenvolupen un veritable bilingüisme suec-anglès, experimentant i establint contactes internacionals a través de xarxes i programes dintercanvi amb lestranger.