L'equilibri és un conjunt de reaccions de l'individu a la gravetat, que permeten adquirir la capacitat d'orientar correctament el cos a l'espai (adquirir una postura adequada) estant en moviment o en repòs.
Per desenvolupar un equilibri adequat cal que el nen vagi adquirint la noció del seu propi cos (esquema corporal) i de les nocions espacials, que primer s'aniran aconseguint en funció del seu cos, seguidament en relació amb els objectes, per finalment anar reconeixent i representant-les gràficament. Així mateix, cal que es desenvolupin tots els sentits; visió, audició, gust, olfacte i tacte, però principalment el sentit propioceptiu, que ens informa sobre l'estat de les nostres articulacions i músculs i ens ajuda a moure'ns i el sentit vestibular que aporta al nostre cos la consciència d'on ens trobem amb relació lespai i amb la força de gravetat (equilibri). La relació que el nen té amb el seu equilibri defineix com experimenta el món i com s'hi adapta, com es relaciona amb els altres i amb ell mateix.
Hi ha diferents tipus d'equilibri:
- Equilibri estàtic, que és la capacitat de mantenir la posició del cos en repòs (fet, assegut, aturat en dos peus o en un peu).
- Equilibri dinàmic, que és la capacitat de mantenir la posició del cos estant en moviment, és a dir mentre es camina, es corre, es balla, etc.
- Re-equilibri, que es manifesta en la capacitat de recuperar la posició inicial del cos després de realitzar moviments a l'aire com saltar.
- Equilibri d'Objectes, que és la capacitat de manejar o equilibrar objectes estàtics (cubs, cons, cartes, entre d'altres) o mòbils (bicicleta, patins, etc.).
L'equilibri es comença a desenvolupar en els infants des de la gestació, ja que durant l'embaràs el nen es mou i va enviant informació al sistema vestibular i propioceptiu que posteriorment s'encarregaran de mantenir l'equilibri.
Durant els primers mesos és important desenvolupar les reaccions d'equilibri i redreçament, conegudes com a reflexos secundaris, ja que són moviments automàtics que s'adquireixen després del naixement i que ens permeten tornar a les nostres postures:
- L'Endreçament cefàlic laberíntic ventral i dorsal , que són reaccions automàtiques que permeten la posició normal de peu i permeten l'equilibri en el canvi de posició decúbit ventral (boca avall) o dorsal (boca amunt) a una posició totalment erecta (dret).
- L'Endreçament cervical i redreçament corporal facilita el gir per aconseguir el control del cap en posició d'assegut, gateig, posició de peu i deambulació.
- L'Extensió protectora dels membres superiors cap endavant , que fa que les persones donin suport els braços cap endavant quan perd l'equilibri. S'adquireix entre els 6 i els 9 mesos.
- L'extensió protectora dels membres superiors cap als costats , és el suport de braços cap als costats, sent necessària la rotació del cos cap als costats, s'inicia al voltant dels 7 mesos.
- L'Extensió protectora dels membres superiors cap enrere , on cal la rotació del cos sobre el seu eix per protegir-se de les caigudes cap enrere. S?inicia als 10 mesos.
Com desenvolupar lequilibri en els nens?
- Realitzar activitats físiques; córrer, saltar, pujar, enfilar-se en espais oberts que permeti tenir gran quantitat d'experiències sensorials.
- Anar al parc, a la platja; caminar sense sabates, sentir la sorra, la pastura, la terra, manipular diferents objectes.
- Estimular el gateig durant el primer any de vida perquè aprengui a balancejar el seu cos ia redreçar-se a través dels canvis de postura.
- Canviar a diferents posicions, disminuint la base de sustentació, és a dir l'espai on es recolzen. Per exemple: aturar-se amb els peus junts, aturar-se de puntetes, aturar-se en un peu.
- Usar diferents superfícies de suport: poden ser estàtics (una corda, una galleda, etc.) o mòbils (un balancí, patins, etc.)
- Realitzar activitats lúdiques de reequilibris com armar torres amb cubs, cons, cartes, etc.
- Porteu objectes a les mans d'un punt a un altre.
- Caminar amb bosses de diferents pesos i textures sobre el cap: bossa de sorra, serradures, etc.
- Caminar sobre elements amb altura: banques, murs, sardinell, etc.
- Desplaçar-se canviant de postures: caminar amb els dos peus, saltar amb tots dos peus, saltar amb un peu, caminar punta-taló, etc.
I am genuinely thankful to the owner of this website for sharing his brilliant ideas. I can see how much you’ve helped everybody who comes across your page. By the way, here is my webpage Webemail24 about Search Engine Optimization.
buy cialis His book, Vaccinosis and Its Cure by Thuja was published in 1884