Uneix-te al Club Woodgo, i entra al sorteig mensual d'un Triangle Pikler.
Uneix-te al Club Woodgo, i entra al sorteig mensual d'un Triangle Pikler.
Cistella 0

Estimulant l'equilibri

L'equilibri és un conjunt de reaccions de l'individu a la gravetat, que permeten adquirir la capacitat d'orientar correctament el cos a l'espai (adquirir una postura adequada) estant en moviment o en repòs.

Per desenvolupar un equilibri adequat cal que el nen vagi adquirint la noció del seu propi cos (esquema corporal) i de les nocions espacials, que primer s'aniran aconseguint en funció del seu cos, seguidament en relació amb els objectes, per finalment anar reconeixent i representant-les gràficament. Així mateix, cal que es desenvolupin tots els sentits; visió, audició, gust, olfacte i tacte, però principalment el sentit propioceptiu, que ens informa sobre l'estat de les nostres articulacions i músculs i ens ajuda a moure'ns i el sentit vestibular que aporta al nostre cos la consciència d'on ens trobem amb relació lespai i amb la força de gravetat (equilibri). La relació que el nen té amb el seu equilibri defineix com experimenta el món i com s'hi adapta, com es relaciona amb els altres i amb ell mateix.

Hi ha diferents tipus d'equilibri:

  1. Equilibri estàtic, que és la capacitat de mantenir la posició del cos en repòs (fet, assegut, aturat en dos peus o en un peu).
  2. Equilibri dinàmic, que és la capacitat de mantenir la posició del cos estant en moviment, és a dir mentre es camina, es corre, es balla, etc.
  3. Re-equilibri, que es manifesta en la capacitat de recuperar la posició inicial del cos després de realitzar moviments a l'aire com saltar.
  4. Equilibri d'Objectes, que és la capacitat de manejar o equilibrar objectes estàtics (cubs, cons, cartes, entre d'altres) o mòbils (bicicleta, patins, etc.).

L'equilibri es comença a desenvolupar en els infants des de la gestació, ja que durant l'embaràs el nen es mou i va enviant informació al sistema vestibular i propioceptiu que posteriorment s'encarregaran de mantenir l'equilibri.

Durant els primers mesos és important desenvolupar les reaccions d'equilibri i redreçament, conegudes com a reflexos secundaris, ja que són moviments automàtics que s'adquireixen després del naixement i que ens permeten tornar a les nostres postures:

  1. L'Endreçament cefàlic laberíntic ventral i dorsal , que són reaccions automàtiques que permeten la posició normal de peu i permeten l'equilibri en el canvi de posició decúbit ventral (boca avall) o dorsal (boca amunt) a una posició totalment erecta (dret).
  2. L'Endreçament cervical i redreçament corporal facilita el gir per aconseguir el control del cap en posició d'assegut, gateig, posició de peu i deambulació.
  3. L'Extensió protectora dels membres superiors cap endavant , que fa que les persones donin suport els braços cap endavant quan perd l'equilibri. S'adquireix entre els 6 i els 9 mesos.
  4. L'extensió protectora dels membres superiors cap als costats , és el suport de braços cap als costats, sent necessària la rotació del cos cap als costats, s'inicia al voltant dels 7 mesos.
  5. L'Extensió protectora dels membres superiors cap enrere , on cal la rotació del cos sobre el seu eix per protegir-se de les caigudes cap enrere. S?inicia als 10 mesos.

Com desenvolupar lequilibri en els nens?

  1. Realitzar activitats físiques; córrer, saltar, pujar, enfilar-se en espais oberts que permeti tenir gran quantitat d'experiències sensorials.
  2. Anar al parc, a la platja; caminar sense sabates, sentir la sorra, la pastura, la terra, manipular diferents objectes.
  3. Estimular el gateig durant el primer any de vida perquè aprengui a balancejar el seu cos ia redreçar-se a través dels canvis de postura.
  4. Canviar a diferents posicions, disminuint la base de sustentació, és a dir l'espai on es recolzen. Per exemple: aturar-se amb els peus junts, aturar-se de puntetes, aturar-se en un peu.
  5. Usar diferents superfícies de suport: poden ser estàtics (una corda, una galleda, etc.) o mòbils (un balancí, patins, etc.)
  6. Realitzar activitats lúdiques de reequilibris com armar torres amb cubs, cons, cartes, etc.
  7. Porteu objectes a les mans d'un punt a un altre.
  8. Caminar amb bosses de diferents pesos i textures sobre el cap: bossa de sorra, serradures, etc.
  9. Caminar sobre elements amb altura: banques, murs, sardinell, etc.
  10. Desplaçar-se canviant de postures: caminar amb els dos peus, saltar amb tots dos peus, saltar amb un peu, caminar punta-taló, etc.


Publicació més antiga Publicació més recent


Deixar un comentari